Townsville - Airlie Beach

14 december 2014 - Airlie Beach, Australië

Twee geweldige dagen in Townsville gehad, in een fijn hotel en prachtige omgeving! Vanuit de kamer een schitterend uitzicht, vanaf de vijfde etage keken we net over de toppen van de palmbomen uit op de oceaan en een paar eilandjes.

Vlak voor de kust, op een 20 minuten varen, ligt Magnetic Island waar we zaterdag naar toe zijn geweest. Een leuke tour gedaan in een verlengde (gele) Jeep, met reisleider Mel als goede gastheer. Een walibi-kolonie tussen de rotsen bij een verlaten strandje gevoerd, bij Thies zelfs uit zijn hand, en een koala in het wild gespot! Die lag een meter van de grond in een boom te tukken (dat doen ze zo'n 22 uur per dag...), dus prachtig dichtbij en heel goed te zien. Mel was erg begaan met al dat wildlife en wat er verder op dat mooie eiland gebeurde, dus hij was terecht alert op allerlei verstoringen. Dus even kijken naar de koala, maar dan ook snel weer met rust laten!
De tour was bijna exclusief voor ons, we hadden alleen gezelschap van een gepensioneerd Australisch echtpaar, Barbara en Lloyd, die geamuseerd naar Mel en ons Nederlands gebrabbel luisterde. Aardige mensen.

Die avond lekker gegeten bij hetzelde barretje als waar we in de morgen al goede koffie (en appelsap) hadden gehad; nu was het een stoere burger voor papa, fish&chips voor Thies en een tajine voor mevrouw van Doremalen.
Vrijdagavond trouwens, onze eerste dag hier, werden door een local toch vooral geadviseerd om bij het buffet in hotel Jupiter te gaan eten, toch wel het summum wat ze hier te bieden hadden. Bleek in de praktijk een fel verlichte eetschuur te zijn waar je -nog best prijzig- onbeperkt kon aanvallen. Achteraf gezien te doen, als je van gamba's, koude mosselen, oesters en vis houdt.

Met enige weemoed zijn we maandagmorgen verder gegaan, benieuwd of de volgende stop net zo mooi kon zijn. Bij het uitchecken was de receptionist achter al heel enthousiast: "ah, Airlie Beach, beautiful place and I love to go there". Nou, als zelfs de mensen van Townsville daar naar toe gaan, dan zal het niet veel minder zijn.
Pittig stukje rijden, ongeveer 4 uur over de 'snelweg' vol met rotondes en stoplichten, dwars door dorpjes en gehuchtjes en dan weer heel lang niks. Of nee, eindeloze velden met sugar canes. Wel mooi om zo te rijden, het herinnert aan de eerste keer dat we in Australie waren. Tientallen kilometers rijden zonder dat je andere auto's voor of achter je ziet en dan de weidsheid van het land om je heen: onbetaalbaar.

Vroeg in middag aangekomen in Airlie Beach en na de binnenlandse route is het toch mooi om weer de zee te zien; die lijkt hier weer wat mooier te zijn!? Het stadje is de uitvalbasis voor de Whitsunday eilanden, ga die maar eens googlen. Wij gaan er morgen eens kijken, maar eerst een slaapplaats regelen. Dat wordt een mooi huisje met overdekte veranda en een stapelbed voor Thies op een aardige camping. Voor het eerst hier buiten de barbie gebruikt: ik heb aan je gedacht Pat ;)

o ja, hierboven in de menubalk onder 'video's' nog een proeve van bekwaamheid door Thies...